15-19 października 2018 odbyło się spotkanie projektowe w Turcji, w związku z realizacją projektu pt. „Promoting Innovation Through the Development of Creativity and Imagination”. W wizycie uczestniczyli partnerzy z Turcji, Rumunii, Grecji, Polski oraz dwóch szkół z Anglii. Niestety, Hiszpanie nie mogli przyjechać na spotkanie. Naszą szkołę reprezentowali: I. Ośka, Z. Piątkowski i J. Wandachowicz.

     Anamur to malownicza miejscowość położona nad Morzem Śródziemnym, o której istnieniu wiedzą jedynie tureccy turyści. Znajdujące się tu najczystsze, piaszczyste plaże i przejrzysta woda, gdzie można zobaczyć wspaniałe żółwie Caretta Caretta, to pilnie strzeżona tajemnica mieszkańców okolicznych miast, którzy chętnie szukają tu odpoczynku od codziennego zgiełku. Otoczona wzgórzami kraina słynąca z bananów oraz innych upraw, Anamur jest nie tylko atrakcyjnym miejscem dla szukających wytchnienia, również miłośnicy historii znajdą tu coś dla siebie. Anamur oferuje zwiedzającym ruiny starożytnego miasta Anamurium, założonego przez Fenicjan, którego wielkość i stan zachowania budynków po dziś dzień robią duże wrażenie. Drugą atrakcją jest jeden z najlepiej zachowanych zamków na wybrzeżu śródziemnomorskim – Mamure Kalesi, zbudowany w XII wieku przez władców Cylicji. Do dzisiaj zachowały się wszystkie jego wieże, a jest ich aż 36. Poza pięknymi widokami i wycieczką krajoznawczą, uczestnicy spotkania mieli okazję lepiej poznać turecki system edukacji, dzięki wizytom w szkole partnerskiej, przedszkolu, prywatnej szkole średniej oraz w urzędzie odpowiedzialnym za edukację w Anamur i okolicy.

     Zrealizowane zostały warsztaty z zakresu stosowania TIK w nauczaniu, sposobów wykorzystywania opowiadania historii na lekcjach oraz wspaniałe zajęcia z malowania na wodzie. W trakcie spotkań projektowych omówione zostały dotychczasowe działania oraz przygotowano szczegółowy plan na kolejny rok trwania współpracy. Szkoła z Rumunii, na podstawie materiałów pochodzących ze wszystkich szkół partnerskich, przygotowała wspaniałą publikację pt. „Nature Book”, która jest podsumowaniem wielotorowych działań i prac realizowanych w ciągu kilku ostatnich miesięcy. Kopia książki znajduje się w bibliotece szkolnej, natomiast informacje, zdjęcia i prezentacje z realizacji poszczególnych działań w związku z poznawaniem przez uczniów okolicznej przyrody są dostępne na stronie projektu (https://promotinginnovation.wordpress.com/) oraz na tablicach informacyjnych w szkole.

Koordynator, Iwona Ośka

 

   W ramach działań związanych z realizacją projektu Erasmus+ „Promoting Innovation Through The Development of Creativity and Imagination”, 10 października 2018 roku, uczniowie klasy IV A, wraz z p. A. Lewandowską i B. Szymańską, wzięli udział w zajęciach przyrodniczych zorganizowanych przez pracownika Stacji Monitoringu Środowiska Przyrodniczego w Białej Górze, dr Mariusza Samołyka. Zajęcia odbyły się w ogródku meteorologicznym. Uczniowie mogli zobaczyć wiele znanych im do tej pory tylko z książek przyrządów pomiarowych. Dzieci miały okazję zajrzeć do klatki meteorologicznej, w której znajdował się komplet termometrów.Uczniowie samodzielnie dokonywali pomiarów siły wiatru i odczytywali ją na przyrządzie, obserwowali w jaki sposób dokonuje się pomiaru temperatury gruntu na głębokości 5, 10, 20 i 50 centymetrów. W ogródku widzieli również termometry do pomiaru temperatury na wysokości 2 metrów nad poziomem gruntu, oraz 5 centymetrów nad poziomem gruntu. Widzieli w jaki sposób mierzy się wilgotność, ciśnienie powietrza, wysokość opadów atmosferycznych, nasłonecznienie i widzialność.
   Dzieci dowiedziały się w jakim celu wykonuje się takie pomiary i komu się najbardziej przydają. Pan doktor, który prowadził dla dzieci zajęcia opowiedział im wiele ciekawostek na temat pogody i szybkich jej zmian. Mówił między innymi o tym, że miejsce do pomiarów musi być czyste i ogrodzone. Nie wolno dopuszczać, żeby na urządzeniach pomiarowych gromadził się brud, kurz i pajęczyny. Uczniowie dowiedzieli się również ciekawych rzeczy na temat paneli słonecznych i ich użyteczności.
   Zajęcia były bardzo ciekawe między innymi dlatego, że dzieci mogły wszystkiego dotknąć i samodzielnie zbadać, zadawały wiele pytań. Na pewno ułatwi im to naukę przyrody, a szczególnie tematów dotyczących meteorologii.
Pod koniec zajęć wszyscy mięli okazję zmierzyć poziom hałasu. Żałowali tylko, że deszczomierz - przyrząd do mierzenia deszczu - był pusty, ponieważ bardzo długo nie było opadów.
   Mamy nadzieję, że takie zajęcia będzie można powtórzyć z dziećmi, ponieważ pomiary w ogródku meteorologicznym są możliwe do wykonania o każdej porze roku.


Barbara Szymańska

 

W związku z realizacją projektu Erasmus+ "Promoting Innovation Through the Development of Creativity and Imagination", uczniowie, pod kierunkiem p. P. Frysiaka, nauczyli się i zaśpiewali szantę pt. "Pacyfik". Jest to jedno z działań, mających na celu dzielnie się naszą kulturą z partnerami. Każda ze szkół partnerskich również nagrała po jednym utworze.

Koordynator, Iwona Ośka

 

 

W związku z realizacją projektu Erasmus+ "Promoting Innovation Through the Development of Creativity and Imagination", uczniowie, pod kierunkiem p. I. Szczawińskiej i p. A. Marszał, zatańczyli poloneza. Jest to jedno z działań, mających na celu dzielnie się naszą kulturą z partnerami. Każda ze szkół partnerskich również nagrała po jednym tańcu.

Koordynator, Iwona Ośka