Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

JĘZYK POLSKI I GODZINA WYCHOWAWCZA 24.03.2020

JĘZYK POLSKI I GODZINA WYCHOWAWCZA 24.03.2020

Dzisiaj rozpoczniemy cykl lekcji na temat „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza.

Zapisz lekcja i temat.

 

Lekcja

Temat: Wyprawa do egzotycznego świata.

 

Korzystając z dostępnych źródeł uzupełnij wiadomości o Henryku Sienkiewiczu. Przepisz całość do zeszytu.

 

Henryk Sienkiewicz urodził się w ………………… roku, zmarł w …………………. .

Utwory Sienkiewicza były pisane ku „………………….……… serc”.

W 1905 roku otrzymał literacką Nagrodę ………………………..……. .

Najbardziej znane utwory Henryka Sienkiewicza to:

                             - trylogia, w której skład wchodzą : …………………………………………………….,

                                                                                        …………………………………………………………,

                                                                                        ………………………………………………………..,

                             - „Quo ………………………”,

                             - „Krzyżacy”,

                             - „W pustyni i w ……………….”.

 

 

Przeczytaj genezę (czyli okoliczności powstania) „W pustyni i w puszczy”.

 

W styczniu1891 r. Henryk Sienkiewicz wyruszył w podróż na Czarny Ląd. Podczas tej wyprawy powstały „Listy z Afryki” oraz wydana 20 lat później powieść przygodowo-podróżnicza „W pustyni i w puszczy” – ostatnie dzieło pisarza. Sienkiewicz chciał, aby utwór był przeznaczony nie tylko dla młodzieży, lecz także dla dorosłych czytelników.

„W pustyni i w puszczy” wydrukowano po raz pierwszy w latach 1910-1911 jako powieść w odcinkach na łamach „Kuriera Warszawskiego”. W formie książkowej utwór został wydany w 1912 r.

Pomysł na postać Stasia autor zaczerpnął z historii jedynego syna polskiego inżyniera, pracującego przy budowie Kanału Sueskiego. Chłopiec został porwany przez handlarzy niewolników i nigdy się nie odnalazł. (tekst pochodzi z biuletyn.nowaera.pl/2016/08/sp/jezyk-polski_3/w_pustyni_i_w_puszczy.pdf )

 

 

 

 

Uzupełnij informacje dotyczące świata przedstawionego. Możesz skorzystać z materiałów zawartych na stronie https://klp.pl/w-pustyni-i-w-puszczy/ser-643.html.  Przepisz do zeszytu.

 

  1. Elementy świata przedstawionego:
    1. czas akcji - ……………………………………………………………,
    2. miejsce wydarzeń - …………………………………………………………..,
    3. bohaterowie - …………………………………………………………………………………. .

 

 

 

Godzina wychowawcza.

 

  1. Zastanówcie się:
    1. jaka jest definicja słowa „pomoc”?
    2. kiedy ostatnio komuś pomogliście?
    3. dlaczego pomagamy:
      • ponieważ tak wypada,
      • ponieważ każą mi inni,
      • ponieważ chcę,
      • ponieważ liczę na to, że bezinteresowne dobro kiedyś do mnie wróci,
      • ponieważ liczę na korzyści,
      • ponieważ nie mam nic innego do roboty,
      • ponieważ lubię pomagać,
      • nie wiem dlaczego.
  1. Obejrzyjcie krótki filmik

https://www.youtube.com/watch?v=ovj5dzMxzmc&feature=youtu.be

 

Wydaje mi się, że język angielski nie powinien stanowić przeszkody w zrozumieniu treści filmu.

 

Pamiętajcie - dobro powraca!

 

To wszystko na dzisiaj. Miłego dnia.

 

Katarzyna Kowalczyk-Błocian

 

 

 

Data dodania: 2020-03-23 19:38:59
Data edycji: 2020-03-23 19:42:43
Ilość wyświetleń: 587

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Motto
naszej
szkoły

"Całe życie jest szkołą"

Jan Amos KomeńsKi
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej