Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

ZADANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2.

Dzień dobry!

Jestem przekonana, że świetnie sobie radzicie w domu i mam nadzieję, że Was nie zamęczam. Nie musicie mi przesyłać poprzednich zadań. Jeśli nie jesteście pewni, jak należało wypełnić tabelkę dotyczącą rodzajów i gatunków literackich, to zerknijcie do załącznika. Tam znajdziecie poprawnie wypełnioną tabelkę.

 

Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości, piszcie i pytajcie ( kowalczyk.blocian@gmail.com ).

 

Poniżej znajdują się zadania na najbliższe dni.

 

 

Przeczytaj „Legendę żeglarską” (podręcznik str. 268-270).

 

Po przeczytaniu zastanów się nad postawą żeglarzy i wpływem ich zachowania na wygląd statku.

 

Tekst ten nawiązuje do sytuacji Polski z końca XVIII w. i XIX w. Polska w 1795 roku znika z map świata. (Czy pamiętasz daty wszystkich rozbiorów?) Przyczyniła się do tego postawa Polaków (głównie szlachty). Może już domyślasz się, że „Purpura” symbolizuje nasz kraj, który wymagał naprawy, aby mógł się odrodzić.

Zwróć uwagę na fragment:

„-O, zaślepieni! Nie z dział wam bić do burzy, nie fale chłostać, ale statek naprawiać! Zstąpcie na dno. Tam pracujcie. „Purpura” jeszcze nie zginęła.”

Dostrzegasz nawiązanie do hymnu Polski?

 

Teraz zapisz w zeszycie temat i wykonaj poniższe zadania. Możesz je wydrukować lub przepisać.

 

Temat: Co symbolizuje "Purpura" z "Legendy żeglarskiej" Henryka Sienkiewicza. 

  1. Wyrazy z jednej kolumny połącz z definicjami zamieszczonymi w drugiej kolumnie. Jeden opis nie pasuje do żadnego z określeń. Czy wiesz, czego to definicja?

 

Przenośnia to…                                                             …postać, motyw lub fabuła mające poza znaczeniem dosłownym umowny sens przenośny.

 

Symbol to…                                                                   …opowieść dotycząca życia świętych i bohaterów lub jakichś wydarzeń historycznych, nasycona motywami fantastyki i cudowności.

 

 

…inaczej metafora, czyli użycie wyrazu w innym znaczeniu niż dosłowne.

 

Odpowiedź…………………………………

 

*Zadanie dla chętnych.

Zwróć uwagę, że utwór się urywa. Dopisz jego zakończenie (minimum 5 zdań.). 

 

Jeśli sytuacja się nie zmieni, będę prosiła o wysłanie mi zadania dodatkowego, ale napiszę o tym w następnym tygodniu.

 

Czy zadania w tej formie Wam odpowiadają? Czy wszystko jest dla Was zrozumiałe? Mamy 6 godzin języka polskiego tygodniowo, więc staram się to jakoś sensownie rozłożyć, ale jednocześnie zbytnio Was nie obciążać. Jeśli macie jakieś sugestie, piszcie.

 

Pozdrawiam

 

Katarzyna Kowalczyk-Błocian

Data dodania: 2020-03-20 12:44:26
Data edycji: 2020-03-20 12:47:59
Ilość wyświetleń: 638

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Motto
naszej
szkoły

"Całe życie jest szkołą"

Jan Amos KomeńsKi
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej