Czcionka:

A+A-

Kontrast:

JĘZYK POLSKI 02.04.2020

Lekcja

Temat: Jakie obrazy polowania pokazuje Adam Mickiewicz we fragmencie „Pana Tadeusza”?

 

Wczoraj prosiłam, abyście przeczytali fragment „Pana Tadeusza”, który znajduje się w waszym podręczniku na stronach 279-284.

Czy zwróciliście uwagę na wyrazy, które są wytłumaczone w przypisach? Jeśli nie, to zerknijcie jeszcze raz do tekstu i przyjrzyjcie się właśnie przypisom. Są to wytłumaczone trudne wyrazy, które dziś uznajemy za archaizmy (wyrazy przestarzałe, które wyszły już z użycia). „Pan Tadeusz” został napisany w XIX wieku, a jak wiecie, język stale się zmienia.

Pamiętacie inne fragmenty „Pana Tadeusza”, które czytaliśmy w poprzednich klasach?  Na przykład te z klasy 5, w których mogliśmy przeczytać o zasadach podczas wspólnych śniadań, podawania kawy, przyjmowania gości, spacerów?

Wykonajcie teraz poniższe zadania. Możecie przepisać punkty lub je wydrukować i ponumerować. Nie przesyłajcie do mnie odpowiedzi. Podam je w piątkowej lekcji, abyście mogli sprawdzić wasze odpowiedzi.

 

  1. Uporządkuj plan polowania zgodnie z przebiegiem wydarzeń – wpisz w luki odpowiednie cyfry.

 ____Atak zwierzęcia na Hrabiego i Tadeusza.

 ____Pojawienie się niedźwiedzia na skraju lasu.

 ____Strzały ratujące życie mężczyznom.

 ____Wbiegnięcie strzelców do lasu mimo zakazu Wojskiego.

 ____Wypuszczenie psów.

 ____Wyruszenie obławy.

 ____Wysłuchanie przez Wojskiego obecności niedźwiedzia.

____ Wytropienie niedźwiedzia.

 

  1. Wypisz z tekstu po jednym przykładzie podanych środków stylistycznych:
    1. epitet –
    2. porównanie-
    3. ożywienie –
    4. wyraz dźwiękonaśladowczy –
    5. apostrofa –

 

Lekcja

Temat: Polowanie odegrane na rogu – połączenie poezji i muzyki.

 

W tekście, który mieliście wcześniej przeczytać od słów „Natenczas Wojski (…)” (str.282) rozpoczyna się opis gry Wojskiego na rogu, jeden z najbardziej znanych fragmentów „Pana Tadeusza”.

 

  1. Na jakim instrumencie został zagrany tytułowy koncert, przez kogo i z jakiej okazji? Odpowiedz pełnym zdaniem.

 

  1. Opisz róg myśliwski Wojskiego. Pracuj z tekstem – wykorzystaj epitety, porównania i metafory użyte przez Adama Mickiewicza.

 

 

RÓG WOJSKIEGO

EPITET

METAFORA

PORÓWNANIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Jakie dźwięki udało się wyczarować Wojskiemu na rogu?
    1. …………..
    2. …………
    3. …………
    4. …………
    5. …………
    6. ………..
    7. …………..

 

 

To wszystko na dzisiaj. Miłego dnia.

 

Katarzyna Kowalczyk-Błocian

 

Data dodania: 2020-04-01 17:23:37
Ilość wyświetleń: 382

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Motto
naszej
szkoły

"Całe życie jest szkołą"

Jan Amos KomeńsKi
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej