Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

JĘZYK POLSKI I GODZINA WYCHOWAWCZA 24.03.2020

JĘZYK POLSKI I GODZINA WYCHOWAWCZA 24.03.2020

Dzisiaj rozpoczniemy cykl lekcji na temat „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza.

Zapisz lekcja i temat.

 

Lekcja

Temat: Wyprawa do egzotycznego świata.

 

Korzystając z dostępnych źródeł uzupełnij wiadomości o Henryku Sienkiewiczu. Przepisz całość do zeszytu.

 

Henryk Sienkiewicz urodził się w ………………… roku, zmarł w …………………. .

Utwory Sienkiewicza były pisane ku „………………….……… serc”.

W 1905 roku otrzymał literacką Nagrodę ………………………..……. .

Najbardziej znane utwory Henryka Sienkiewicza to:

                             - trylogia, w której skład wchodzą : …………………………………………………….,

                                                                                        …………………………………………………………,

                                                                                        ………………………………………………………..,

                             - „Quo ………………………”,

                             - „Krzyżacy”,

                             - „W pustyni i w ……………….”.

 

 

Przeczytaj genezę (czyli okoliczności powstania) „W pustyni i w puszczy”.

 

W styczniu1891 r. Henryk Sienkiewicz wyruszył w podróż na Czarny Ląd. Podczas tej wyprawy powstały „Listy z Afryki” oraz wydana 20 lat później powieść przygodowo-podróżnicza „W pustyni i w puszczy” – ostatnie dzieło pisarza. Sienkiewicz chciał, aby utwór był przeznaczony nie tylko dla młodzieży, lecz także dla dorosłych czytelników.

„W pustyni i w puszczy” wydrukowano po raz pierwszy w latach 1910-1911 jako powieść w odcinkach na łamach „Kuriera Warszawskiego”. W formie książkowej utwór został wydany w 1912 r.

Pomysł na postać Stasia autor zaczerpnął z historii jedynego syna polskiego inżyniera, pracującego przy budowie Kanału Sueskiego. Chłopiec został porwany przez handlarzy niewolników i nigdy się nie odnalazł. (tekst pochodzi z biuletyn.nowaera.pl/2016/08/sp/jezyk-polski_3/w_pustyni_i_w_puszczy.pdf )

 

 

 

 

Uzupełnij informacje dotyczące świata przedstawionego. Możesz skorzystać z materiałów zawartych na stronie https://klp.pl/w-pustyni-i-w-puszczy/ser-643.html.  Przepisz do zeszytu.

 

  1. Elementy świata przedstawionego:
    1. czas akcji - ……………………………………………………………,
    2. miejsce wydarzeń - …………………………………………………………..,
    3. bohaterowie - …………………………………………………………………………………. .

 

 

 

Godzina wychowawcza.

 

  1. Zastanówcie się:
    1. jaka jest definicja słowa „pomoc”?
    2. kiedy ostatnio komuś pomogliście?
    3. dlaczego pomagamy:
      • ponieważ tak wypada,
      • ponieważ każą mi inni,
      • ponieważ chcę,
      • ponieważ liczę na to, że bezinteresowne dobro kiedyś do mnie wróci,
      • ponieważ liczę na korzyści,
      • ponieważ nie mam nic innego do roboty,
      • ponieważ lubię pomagać,
      • nie wiem dlaczego.
  1. Obejrzyjcie krótki filmik

https://www.youtube.com/watch?v=ovj5dzMxzmc&feature=youtu.be

 

Wydaje mi się, że język angielski nie powinien stanowić przeszkody w zrozumieniu treści filmu.

 

Pamiętajcie - dobro powraca!

 

To wszystko na dzisiaj. Miłego dnia.

 

Katarzyna Kowalczyk-Błocian

 

 

 

Data dodania: 2020-03-23 19:38:59
Data edycji: 2020-03-23 19:42:43
Ilość wyświetleń: 677

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Motto
naszej
szkoły

"Całe życie jest szkołą"

Jan Amos KomeńsKi
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej